Attention and Vigilance: the ANTI-Vea task.

The ANTI-Vea itself, or some studies carried out with the ANTI-Vea, have been featured in different dissemination reports. Here are some of them:

May I have your attention test, please? The ANTI-Vea task was featured at the Psychonomic Society web page:

“Attention is a key part of cognition, and, therefore, it plays an important role across almost any context you can imagine. It’s critical for behaviors as diverse as air traffic control and keeping track of predators and influences outcomes with high relevance (such as academic performance). It is also sensitive to many factors such as caffeine intake, physical activity, emotional significance, and many others. And our coverage of attention-related research on the featured content site of the Psychonomic Society is quite popular. With so many experimental manipulations and applied contexts where attention is a key variable, an easy to implement and reliable test that can be deployed in online environments is a very handy tool. Even more so in COVID-19 times, as the need of finding creative ways to continue research despite restrictions for in-person studies has proved invaluable. Fernando Luna, Javier Roca, Elisa Martín-Arévalo, and Juan Lupiáñez report on the reliability of assessing attention and vigilance in the lab and online in their recent paper entitled, “Measuring attention and vigilance in the laboratory vs. online: The split-half reliability of the ANTI-Vea,” published in Behavior & Research Methods”.

¿Cómo estás atención? Cuáles son y cómo se evalúan las redes neuronales de la atención. The theory behind the attentional functions measured by the ANTI-Vea, and how indexes of those functions can be extracted from the task is described in a short dissemination article in Ciencia Cognitiva:

“Nuestro sistema cognitivo cuenta con redes neuronales que desarrollan diferentes funciones atencionales para afrontar la complejidad estimular del medio ambiente y adaptar nuestro comportamiento a la naturaleza y exigencia de múltiples situaciones. Las redes de la atención conforman un sistema de estructuras cerebrales específicas conectadas y sincronizadas entre sí que nos permiten orientarnos, alertarnos ante algunas señales, sostener nuestra atención, y seleccionar y controlar ciertos estímulos. A continuación se describe la estructura de estas redes, cómo operan en diversas situaciones, y cómo es posible obtener una medida confiable del rendimiento de cada una de las funciones atencionales”.

Estimulación eléctrica transcraneal: funcionamiento y usos en investigación. The use of the tES (Transcranial electrical stimulation) technique and how it can be used to investigate Vigilance with the ANTI-Vea is described in a short dissemination article in Ciencia Cognitiva:

“Existe evidencia de que en tiempos tan remotos como la antigüedad greco-romana se colocaban peces con propiedades eléctricas sobre la cabeza de personas con el fin de aliviar ciertas dolencias, como la migraña o alteraciones del estado anímico. Desde entonces el empleo de la corriente eléctrica para tratar estados patológicos o deficiencias se ha refinado progresivamente hasta el desarrollo de una técnica protocolizada, segura y eficaz, para modular el funcionamiento cerebral. Aquí abordamos los principios básicos de la estimulación eléctrica transcraneal y su uso en la modulación de procesos cognitivos tan relevantes como la atención”.

Cuando el TDAH comienza en la adultez: ¿Un trastorno distinto? The use of the ANTI-Vea to investigate characteristics of Attention and Vigilance functions associated to ADHD symptoms in adulthood, as different from those in childhood, is described in a short dissemination article at Ciencia Cognitiva:

“Durante un largo tiempo se ha considerado el trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) como un trastorno del desarrollo, lo que en última instancia supone aceptar que las personas adultas que lo padecen lo llevarían arrastrando desde la infancia. Sin embargo, estudios longitudinales han puesto de manifiesto no solo que el TDAH puede comenzar en la adultez, sino también que este inicio tardío es lo habitual en la población adulta con TDAH. Saber si el TDAH de inicio en la adultez es un trastorno distinto al TDAH convencional resulta primordial, puesto que entraña importantes consecuencias para la práctica clínica”.